OM LÄGRET

ISTRÄNING


Vi vill erbjuda isträningar med få åkare på isen. Beroende på åkarens nivå kommer upplägget skilja sig vad gäller intensitet och utformning. Utöver hopp, piruetter och skating skills kommer åkarna få jobba med koreografi och uttryck till musik. De kommer få möjlighet att utmana sina kreativa förmågor inom olika stilar på ett roligt och utvecklande sätt.

KOREOGRAFI & MÅLTRÄNING


Vi vill ge åkare möjlighet att påbörja säsongens program i god tid. Önskas nytt program eller justeringar i befintliga program kommer det att finnas möjlighet till koreografi under samtliga veckor. Det finns även möjlighet till bokning av målträning. Målträning bokas med tränare på plats; själv eller tillsammans med ett par andra åkare. Tränaren fakturerar. Möjlighet till att hoppa i Fisher finns också.

OFF-ICE


Det kommer hållas fysträning varje högintensiv träningsdag, förutom lägrets sista dag. Fokus kommer att ligga på olika områden såsom rotations- och spinnerträning, hoppteknik och grenspecifik styrka. Eget hopprep och spinner medtages.

MENTAL TRÄNING


Alla åkare erbjuds mental träning. Den mentala träningen hålls av Karin Elsert, som studerar till psykolog. Redskapen som lärs ut i mental träning utgår från konst-åkning men kan appliceras på hela livet; något som är extra viktigt i en tid då fler och fler unga drabbas av psykisk ohälsa. Syftet är att skapa motivation, öka positiva känslor och minska nervositet. Karins utgångs-punkter är i första hand idrotts-psykologiska teorier, men även positiv psykologi och ACT.

DANS


Dans är ett bra komplement till konståkningen och ett viktigt redskap för att forma mångsidiga åkare. Danslektionerna kommer ges av utbildad danslärare och fokuset kommer framförallt ligga på balett, flexibilitet och de grunder som är värdefulla för konståkare. Åkarna kommer dessutom få testa på modernare inslag av jazz och contemporary. 

ÅTERHÄMTNING


Återhämtning är en viktig del i utveckling och vi vill erbjuda ett läger som tar hänsyn till åkarnas möjlighet till att ladda om sina batterier. Vår förhoppning är att de på så sätt ska orka fler lägerveckor med hög kvalité. Schemat kommer därför att läggas så att åkarna får en lugnare dag mitt i veckan där fokus läggs på programkomponenter och mental träning.

IMG_0016 kopiera
IMG_0026 3 kopiera
IMG_0043 kopiera
IMG_0228 kopiera
IMG_0048 kopiera
IMG_0021 kopiera
IMG_0237 kopiera
IMG_2358 2 kopiera
IMG_0047 kopiera
IMG_0306 2 kopiera

Boende & måltider

Boende erbjuds på Rudenschöldskolan, drygt 1 km från ishallen. Enklaste sättet att ta sig till ishallen är med cykel, så det är bra om åkarna har med sig en egen cykel. Åkarna ska kunna cykla utan vuxen tillsyn. Boendet är stängt under midsommar, övriga veckor kan man sova kvar på skolan lördag-söndag om man åker flera veckor i rad. Egen säng/luftmadrass, kudde och sängkläder medtages.


Lunch och middag serveras på restaurang Skafferiet som ligger på Torggatan 6.

IMG_6760 kopiera
IMG_9996
IMG_0015
IMG_0003
IMG_6759 kopiera

Lägrets målgrupp

Lägret välkomnar åkare på alla nivåer och åldrar, med reservation för att åkare i vuxengrupp (vecka 27 och 28) kan komma att plockas bort om för få åkare på denna nivå är anmälda. Cirka fem åkare behöver vara anmälda till samma vecka för att en grupp ska skapas.


Barn under 7 år får ej bo utan förälder på lägret. Föräldrar som inte jobbar som lägerförälder får ej bo på lägret.

Träningstider och anläggning

Träning är förlagd i Lidköpings Ishall mellan kl. 07.00 till 20.00 på vardagar och 07.00 till ca 15.00 på lördagar. Vecka 25 börjar lägerveckan på lördagen i vecka 24 och avslutas på torsdagen, övriga veckor sker träningen måndag-lördag. Fys hålls utomhus i första hand och dans i Idrottens Hus i anslutning till ishallen. I ishallen finns även en uppvärmningslokal med speglar.